In loc de introducere
VALERI SINELNIKOV
VACCIN ÎMPOTRIVA STRESULUI sau AIKIDO PSIHOENERGETIC
Cuvant inainte
Iubesc viața. Cu toate manifestările ei. Dar nu mă incantă
perspectiva de a fi doar hrană pentru viermi. Imi place să invăț
și să călătoresc pe căile infinite ale Universului. Dacă vrei, te
invit să vii cu mine. Iți promit că vei avea parte de o călătorie
plină de entuziasm.
Dacă nu jucăm noi, ne joacă alții
Stimate cititor,
Te invit să continui minunata călătorie spre orizontul infinit
al psihicului uman. Și, de asemenea, să reflectezi impreună cu
mine asupra vieții. Poate că impreună vom putea răspunde la
eternele intrebări care au chinuit mințile savanților și filosofilor.
De-a lungul mileniilor, toate religiile lumii au indemnat la
iubire și caritate. Savanții și filosofii au incercat să deslușească
esența cotidianului, să afle adevărul. Dar de atunci puține
lucruri s‑au schimbat in lume. Violența și suferința nu au
fost reduse. Problemele au rămas aceleași, s‑au schimbat doar
circumstanțele.
De ce, atunci cand oamenii dau de realitatea bogată și inimaginabilă,
iși creează durere și suferință? Care este motivul?
Poate că religia nu este ideală? Poate că știința nu merge in
direcția corectă? Sau poate că noi nu luptăm suficient cu răul,
din moment ce acesta nu se impuținează?
Hai să renunțăm din start la asemenea ganduri. Dacă vom
căuta cauza in lumea ce ne inconjoară, atunci, mai devreme sau
mai tarziu, vom nimeri intr-o capcană.
Problemele nu sunt ascunse in lumea ce ne inconjoară, nici
măcar in violență și in suferință. Cauzele se află chiar in om.
Mai precis, in acel model de care omul se folosește pentru a-și
crea lumea sa unică.
In cărțile mele anterioare, Iubește‑ți boala și Puterea intenției,
am descris detaliat mecanismul cu ajutorul căruia omul iși creează
propria lume. Și, după cum se știe, principalul instrument in crearea
și transformarea lumii inconjurătoare este gandul. Trebuie să
invățăm să il folosim corect.
Știm deja că gandurile pozitive ne creează situații favorabile
in viață, iar cele negative ne aduc boli și suferințe.
Cum ne putem folosi pe deplin de acest instrument? Cum
să facem astfel incat să deținem controlul asupra gandurilor și
emoțiilor și să nu ne lăsăm conduși de ele? Și, mai mult, să le
folosim la maximum pentru transformarea lumii?
Sociologul olandez Johan Huizinga a studiat elementul ludic
in comportamentul uman și a observat că noi trăim conform
regulilor jocului, pe care nu intotdeauna le conștientizăm. Altfel
spus, am uitat că jucăm conform unor reguli.
Drept dovadă, s‑au efectuat mai multe experimente. Iată
unul dintre ele.
In timpul cursului, ușa sălii s‑a deschis pe neașteptate și
in sală au dat buzna doi bărbați: unul alb și unul negru. S-au
incăierat. Dintr‑odată, negrul a inhățat banana și l‑a lovit
rapid pe alb cu ea. După care albul s‑a apucat de burtă și a
căzut la podea.
După interogatoriu, toți studenții au afirmat că „au
văzut“ in mainile negrului un cuțit.
In altă sală, s‑a repetat același experiment, dar intr‑un
ritm mai lent. De data aceasta, părerile au fost impărțite.
Unii au văzut cuțitul, alții banana, iar a treia categorie nu
s‑a putut exprima cu privire la ce avea negrul in mană.
Noi nu percepem in mod pasiv lumea ce ne inconjoară. Din
toată varietatea de informații ce ajunge la noi din Univers, noi
creăm activ acea formă prin care interpretăm datele. Adică,
mai intai sunt create regulile, iar apoi modelăm realitatea conform
acestor reguli. Și abia după aceea percepem ceea ce tot
noi am creat.
Noi nu percepem pasiv, ci creăm activ.
Fiecare om (indiferent dacă iși dorește asta sau nu, dacă
știe asta sau nu) este creator incă de la naștere și rămane așa
pană la sfarșitul zilelor sale. Că tot veni vorba: omul iși creează
singur, la nivel de subconștient, ziua, locul și modul plecării
din această lume.
Ceea ce vede o persoană nu va coincide niciodată 100% cu
ce vede alta. Fiecare persoană iși creează propriul model de
realitate.
Și nu există modele bune sau rele. La fel cum nu există persoane,
poezii, filme bune sau mai puțin bune. In viața reală personajul
negativ din film poate fi un erou pozitiv. O calitate se
transformă intr‑alta. Gheața se topește și devine apă, iar apa se
transformă in abur. Și invers. Nu are rost să dezbatem ce este
materia: o particulă sau o undă.
Candva, in Grecia Antică, a existat un grup de oameni
care erau considerați magi și vrăjitori. Ei se ocupau cu aritmetica.
Acești oameni știau numerele și știau să le adune și
să le scadă. Dar iată că, intr‑o zi, intre ei a apărut o sciziune.
Deoarece tot adunand și scăzand, ei au aflat că există nu
doar numere pozitive, ci și negative. Și iată că unii au inceput
să susțină că există doar numere pozitive, iar ceilalți că
există doar numere negative. Și nu se știe cum s‑ar fi terminat
această contrazicere dacă nu s‑ar fi găsit un om ințelept. El a
venit și le‑a spus: „De ce să vă contraziceți care numere sunt
mai bune? Haideți să unim și numerele pozitive, și numerele
negative și să denumim această știință algebră“.
Adevăr a grăit Shakespeare cand a spus că această lume este
un teatru, iar oamenii din ea – actori. Intr‑adevăr, așa este.
Incă din copilărie invățăm roluri, suntem invățați să jucăm
un anumit joc. Ii invățăm regulile, iar apoi uităm că, de fapt,
este doar un joc. Că regulile pot fi schimbate, că putem juca alt
joc, conform regulilor noastre. Și să il facem la fel de real și de
Valeri Sinelnikov
veridic. Fiecare joc iși are propriile reguli. Fiecare model are
propriile legi. Ele funcționează doar in limitele acelui joc.
Copilul s‑a lovit de masă și a inceput să plangă. Mama se
apropie și il liniștește. Și ce face ea? Ea spune: „Ce masă rea!
Hai să o batem. Iată! Na, na, na!“ Și, zicand acestea, mama
lovește masa de cateva ori. Copilul incepe să repete după ea,
lovește in masa de lemn și se liniștește rapid.
Dar ce se intamplă in momentul respectiv cu copilul?
In el se instalează un anumit program. Mai intai, se presupune
că lumea inconjurătoare i‑a provocat durere. S‑a
depistat obiectul vinovat. Astfel, copilul a devenit o victimă.
Prin următorul pas, copilul a fost invățat să ia poziția de
călău‑tiran. Adică să le provoace durere altora și să primească
in consecință liniște sau satisfacție. Și această schemă se
repetă din nou și din nou, in diferite situații.
Și astfel, incă din copilărie, acceptăm regulile jocului, in
care continuăm să jucăm pe parcursul intregii vieți, fără să ne
gandim la consecințe. Dar cea mai proastă parte este aceea că
am incetat să percepem procesul vieții ca pe un joc. Și de aceea
noi nu ne mai jucăm, ci cu noi se joacă altc(in)eva!
Tindem să devenim stăpanii multor lucruri, dar am uitat cu
desăvarșire că avem la dispoziție o gospodărie intreagă, de care
se ocupă oricine, numai noi nu. Imaginați‑vă că in casa voastră
vin oameni care fac ce vor, vorbesc ce le trece prin cap, fac
mizerie prin colțuri. V‑ar plăcea acest lucru? Dar fix așa procedăm
cu noi: ii permitem oricui să ne controleze viața. Oricine
are chef se ocupă de viața noastră, numai noi nu. Politicieni,
cunoștințe, doctori, preoți... Oricine face orice in gospodăria
noastră, pentru că acolo nu există un gospodar. Și e nevoie doar
să devii stăpanul propriei vieți, să devii gospodarul gospodăriei
tale. Și atunci toate vor reveni la locul lor. Și nu vom avea pe
cine invinovăți. Voltaire spunea candva „Haideți să ne cultivăm
grădina“. Haide, dragă cititorule, să ne ocupăm de viața noastră!
Vechiul și noul mo del
de co nștiință
Propun un model complet nou pentru a crea in mod activ
lumea proprie și a trăi in ea ca stăpan. L‑ am numit „Modelul
magicianului“. Mai există o denumire de lucru: „Modelul stăpanului
propriei vieți“. Puteți să alegeți oricare dintre aceste
două denumiri sau puteți să vă inventați propria denumire.
Oricum ar fi, acest model va da rezultate.
Dar pentru a ințelege mai bine cum funcționează el, hai să
facem o analiză comparativă a modelului vechi și a modelului
nou al conștiinței umane. Cum se spune, totul se invață prin
comparație.